e-Power

e-Power: De wagen is voorzien van een kleine batterij die een elektromotor aandrijft die dan via een overbrenging de wielen aandrijft. De batterij wordt opgeladen tijdens deceleratie of indien nodig door de 1,5 benzinemotor die als het ware dient als generator.
Het hart van Nissans unieke e-POWER-systeem wordt gevormd door de 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor die speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld. Een bijzondere eigenschap van deze motor is dat de compressieverhouding variabel is. Afhankelijk van de motorbelasting zorgt dit voor optimale prestaties en uitzonderlijke efficiency. Nissans eerste motor met variabele compressietechnologie, die in 2018 debuteerde in een model van Nissans premium dochtermerk Infiniti, werd al snel door het Amerikaanse automotive-adviesbureau Ward’s aangemerkt als één van de tien beste motoren ter wereld.
De compressieverhouding in deze verbrandingsmotor varieert tussen 8:1 en 14:1. Dit wordt bereikt door een actuator die de lengte van de zuigerslag aanpast op basis van de belasting, ofwel de vraag naar vermogen.
In rijsituaties waarbij weinig stroom wordt verbruikt, zoals een constante snelheid met een goede laadtoestand van de batterij, bevindt de compressieverhouding zich in het hogere bereik voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij veel vraag naar vermogen om de batterij op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien, wordt een lagere compressieverhouding geactiveerd om het vermogen van de verbrandingsmotor te maximaliseren. De overgang tussen de verschillende compressieverhoudingen gaat geheel naadloos en zonder input van de bestuurder.
Heeft u naar aanleiding van het nieuws vragen? Neem gerust contact met ons op.
Aarzelt u ook niet eens binnen te komen wandelen in onze garage in Essen om uzelf te overtuigen van ons groot kwalitatief hoogstaande aanbod!